Tietojärjestelmätoimittaja seuraa palvelun toimintaa sekä automaattisesti että tapauskohtaisesti. Automaattisessa monitoroinnissa seurataan seuraavia asioita
- Hilasäädatan katkoton lataus tietokantaan ja käytettävyys
- Kuntasäädatan laskenta ja tallennus tietokantaan
- Tuoretiheysmallien päivittäinen kalibrointi
- Otantojen arvonnan toimivuus: otantatavoitteiden kuukausittainen luonti tietokantaan, puolivuosittain päivittyvien otannan ohjausparametrien luonti tietokantaan, otantojen päivittäinen syntyminen
- API kutsujen toimivuus ja virheiden määrä
- API kutsujen käsittelyaika
- Forest Hubista tulevien papiNet -sanomien validointivirheet ja sanomien jonoutuminen
Sovellus tai monitorointi kirjoittaa lokille poikkeavat tapahtumat ja ne tuodaan Azure Dashboardille. Poikkeavista tapahtumista luodaan automaattisesti palvelupyyntö tukipalveluun tai palvelun pääkäyttäjä käynnistää poikkeavien tapahtumien perusteella tarvittavat toimenpiteet.
Palvelulle on laadittu toipumissuunnitelma, jossa kuvataan mahdolliset häiriöt ja niiden kriittisyysluokitus sekä poikkeustilanteissa normaalitilan nopean palauttamisen ja vahinkojen minimoinnin kannalta tärkeimmät tehtävät ja osapuolet. Toimiin ryhdytään palveluaikana aina, kun mahdollinen poikkeustilanne on havaittu. Toipumissuunnitelman tehtävien käynnistämisestä vastaa palvelun pääkäyttäjä (tai palvelupäällikkö). Poikkeustilanteista tiedotetaan osapuolia mm. tämän viestintäsivuston kautta tilanteen ja mahdollisuuksien mukaan.